#gamebrary '16

#gamebrary er bibliotekets egen spillserie. Med #gamebrary ønsker vi å sette fokus på spillkulturen, og vise bredden og kompleksiteten ved den. På #gamebrary er det alt fra foredrag til konkurranser.

Tirsdag 30. august kl. 17:00

#gamebrary: Dungeons & Dragons

Er du interessert i rollespill? Dungeons & Dragons er et av verdens største rollespill, og i løpet av høsten skal vi ukentlig tre inn i denne verden av magi og monstre. Bli med og spill D&D HVER TIRSDAG på UROM!


Mandag 05. september kl. 18:00

Bygg Bergen: Building tips

Hva er hemmelighetene for å bygge bra i Minecraft? Bli med for tips og triks, og skap Bergen i Minecraft!


Mandag 19. september kl. 18:00

#gamebrary: Kong Orange om dansk spillutvikling

Fra Subway Surfers, via Dark Room Sex Game, til Hitman. Danmark har skapt en mangfoldig og eksperimentell spillutviklerscene. Esben Kjær Ravn fra det danske spillutviklerselskapet Kong Orange viser 10 spilltrender fra Danmark, og eksemplifiserer dette i de pågående prosessene i sitt eget selskap. Alt fra et spill om dødsdansen til et dukkespill om ord. Lær om den danske spillscenen i denne utgaven av #gamebrary.

 

Mandag 03. oktober kl. 18:00

Bygg Bergen : Redstone

Redstone kan brukes til alt fra å åpne dører til å spille musikk, men hvordan lager man mer avanserte redstone-mekanismer? Hvordan får man redstone til å gjøre som man vil? Bli med og utforsk hvordan vi kan bruke redstone!


Mandag 17. oktober kl. 18.00

#gamebrary: Spill er kultur med Tobias Staaby

Dataspill er kultur – men hva betyr så det? Står vi overfor en ny plattform som vil bære fremtidige litterære klassikere? Eller vil spill forbli barnekultur, «sånn som ungdommen driver med», eller i verste fall en kilde til avhengighet og lediggang? Spill er et sammensatt og komplekst medium, og kilde til et vell av kulturuttrykk, fra DOOM og Call of Duty til Journey og That Dragon, Cancer. I dette foredraget vil Tobias Staaby forsøke å gi et svar, og forhåpentligvis oppmuntre til en mer nyansert diskurs om dataspill og kultur.


Mandag 07. november kl. 18:00

Bygg Bergen: Lag din egen Modpack

Når vi har gjort alt som er å gjøre, hva gjør vi da? Installerer mods selvfølgelig! Bli med og lek med mods! Når slutter Minecraft egentlig å være Minecraft?


Mandag 14. november kl. 18.00

#gamebrary: Hardcore!

Hardcore er en av Bergens mest folkelige og lengstlevende spillpodcaster! Siden de startet i 2005 har dette programmet hver uke oppdaterer lyttere på alt som rører seg innenfor spillbransjen med anmeldelser, reportasjer, intervjuer, diskusjoner i studio, gjester og mer! En typisk live sending med Hardcore har gjester fra spillbransjen, konkuranser, live-gaming og spennende diskusjoner.


Lørdag 19. november kl. 12:00

Nordisk spilldag

Spilldagen er en hyllest til spill og spillkultur. Vi legger til rette for all slags spilling, for alle, i alle aldre. Det blir konkurranser og premier. Bli med! Detaljert program annonseres på et senere tidspunkt.


Mandag 21. november kl. 18:00

Historiefortelling i spill ved Markus Lange

Skjuler det seg en forteller inni deg? Elsker du spill og brenner for historiene de forteller? Ønsker du å forstå historiefortelling i spill bedre, men også ta opp pennen for bryte grenser innenfor dette spennende mediet?

I dette foredraget vil vi utforske de forskjellige måter en kan fortelle historier i spill på. Vi skal gå gjennom selve hovedkjernen til historiefortelling, lære hvordan bygge bedre narrativer, samt spille på styrkene i spillmediet. Du vil lære å bygge verdener som spillere kan leve seg inn i, og som både engasjerer spilleren og styrker grunnmuren til historiene dine.
 
Foredraget vil gi deg en bedre forståelse av hvordan historiefortelling kan fungere i spill, og passer for både nybegynnere og veteraner.


Mandag 05. desember kl. 18:00

#gamebrary: Musikkdrevet spillnarrativ med Turbo Tape Games

Hvordan kan musikk fungere som premissleverandør for gameplay? Dette er historien om hvordan Turbo Tape Games gikk fra å samarbeide med lokale musikkaktører, via forskning av musikknarrativ i spill, og endte opp med et storstillt samarbeid med selveste Dream Theater om spillversjonen av deres rockeopera The Astonishing!

 

Turbo Tape Games ble dannet i 2008 med det formål å produsere strategispill for det internasjonale markedet, samt produsere spillbaserte formidlingsinstallasjoner innen vitenskap og kultur for barn og unge. Turbo Tape Games har i flere prosjekter samarbeidet tett med musikere, som for eksempel Datarock og Demonaz, og nå altså stjernene i Dream Theater.

 


Mandag 12. desember kl. 18:00

#gamebrary: Virtual Reality, en helt ny spillopplevelse!

Er virtuell virkelighet virkelig så bra som det virker som? Og hvilke type opplevelser kan man forvente seg, også utenfor spill? Kom på #gamebrary og finn ut!

 

Ole Andreas Jordet er grunnlegger av Krillbite Studio, Hamar Game Collective og Box of Words, og produsent av de prisvinnende spillene Among the Sleep og The Plan. Er lidenskapelig opptatt av teknologi og VR, og jobber i dag med egne VR-prosjekter på fritiden, etablerer Box of Words internasjonalt og programmerer på dagtid.

 

 

 

 

 

 


 

Publisert 21.09.2016, sist endret 20.12.2016 - 09:39
Side-alternativer
Kategorier: