#gamebrary '16 (prt. 1)

Spill og spillkultur er et utbredt kunst - og medieuttrykk, og som på ett eller annet vis omfavnes av alle. #gamebrary er bibliotekets egen spillserie som ønsker å bidra til at spill får en sentral plass i det offentlige rom.

 

#gamebrary 01|16 : Rad Crew

8. februar // kl. 1800 - 2000 // UROM

radcrew_logo4.png

 

Dette blir en opplevelse uten like. Rad Crew ble startet for å fremme geek-interesser og snakke om ting de liker. Podkasten spenner over temaer som spill, film/TV, comics, superhelter, sci-fi og fantasy. Selv sier de at Rad Crew er et folkefinansiert entusiast-nettsted — med fem år under podkast-beltet tenker vi crewet må regnes som norske veteraner i gamet. 

 http://www.radcrew.net/

 

#gamebrary 02|16: Spillmakerverkstedet

15. februar // kl. 1800 -2000 // UROM

Bergen Offentlige Bibliotek, Brettspillfabrikken og Bergen Game Collective inviterer lokale spilldesignere til å delta på Spillmakerverksted. Dette er en unik mulighet til å utvikle brettspill med både teknisk og faglig støtte, i tillegg til å knytte nettverk for å utveksle ideer og innspill.

Datoer:

  • 15.02: Kick-Off med Bergen Game Collective og Retrogene 18.00-20.00
  • 25.02: Verksteddager 18.00-20.00
  • 17.03: 3D-kurs 16.00-19.00 eller 17.00-20.00
  • 17.04: Workshop med Kristian Amundsen Østby 12.00-16.00 
  • 18.04: Foredrag med Kristian Amundsen Østby 18.00-20.00

#gamebrary 03|16: GAMENIGHT

22. februar // Kl. 1700 - 2000 // UROM 

gamenight

UROM arrangerer GAME NIGHT. Enten du spiller kabal eller Super Mario, så er dette stedet å være. Det blir konkurranser, premier og snacks! 

I regi av bibliotekets ungdomsakademi ved Pernille Takle og Truls Henrik Jakobsen.


#gamebrary 04|16: Debatt om kvalitet i spill, og spilljournalistikk

7. mars // kl. 1800 - 2000 // UROM 

Den norske spillbransjen er i eksplosiv vekst. Aldri før har det blitt laget så mange spill i dette landet, og interessen utenfra er stor. Men hva er et godt spill? Og hvilket ansvar har spilljournalister i formidling av spill med kvalitet? #gamebrary tar debatten.

I panelet:

  • Adrian Holm: Spilljournalist og leder for Spillkritikerlauget 
  • Stine Moltubakk: universitetsbibliotekar og redaktør for spillpikene.no, der hun blogger om alt mulig relatert til spill- og spillkultur.
  • Linn Søvig: Pådriver av spillmakerlauget, Konsoll-konferansen og nåværende COO i utgiverselskapet Snow Cannon Games.
  • Tormod Lerøy: Spillentusiast og konseptutvikler

Ordstyrer: Tobias Staaby, lektor ved Nordahl Grieg vgs.


#gamebrary Special edition: Jeg er staten: Papers, Please – om immigrasjon, empati og digitale liv

15. mars // kl. 1800 - 2000 // UROM

 
Kan dataspill fremme bevissthet om forholdet mellom individ og stat, og belyse innvandringsproblematikken på en legemliggjort og meningsfull måte? Kom til #gamebrary og finn ut! 


 

#gamebrary 05|16: GoinG tEch (avlyst)

21. mars // kl. 1800 - 2000 // UROM

Vi tester ut nye gadgets, samt het og gammel teknologi i spillindustrien. Nysgjerrig på Steam Machine, Wii U, retro-maskiner, VR-teknologi eTc. Da er  #gamebrary GoinG tEch kvelden for deg!

 

#gamebrary 06|16: Double jump

4. april // kl. 1800 - 2000 // UROM

double jump

Doublejump er en podkast av fire uvitende menn som av og til omtaler seg som spilljournalister. De tar tempen på spillindustrien hver uke og forteller entusiastisk om sine erfaringer fra dataspillenes verden og hverdagen for øvrig. Jovialt, navlebeskuende og med litt peiling på spill, alltid i den rekkefølgen.


#gamebrary 07|16: Dirty Bit

11. april // kl. 1800 - 2000 // UROM

Fun Run 2.png

Dirtybit er et norsk spillutviklingsselskap som står bak spillene Fun Run og Fun Run 2, som tilsammen har mer enn 70 millioner nedlastninger over hele verden. Dirtybit var det første selskapet som hadde suksess med sanntids multiplayer mobilspill, og har vært øverst i topplistene for nedlasting av alle apper i USA. Selskapet består av 8 ansatte og har kontor i Bergen. Selskapets misjon er å skape minnerike opplevelser gjennom mobilspill som venner kan spille sammen - uavhengig av tid og sted.

Denne kvelden kommer Dirtybit for å fortelle om hvordan selskapet jobber for å få frem nye spillidéer. Det blir også anledning til å teste ut spill fra Dirtybit.


#gamebrary 08|16: Spillmakerverkstedet: Kristian Amundsen Østby

18. april // kl. 1800 - 2000 // UROM

Østby har gitt ut en rekke brettspill, og fikk blant annet prisen for årets brettspill i 2013 for spillet "Escape". Denne kvelden kommer Østby for å snakke om det å lage brettspill. Fra idé til det ferdige resultatet, og prosessen der i mellom. 

Arrangementet er en del av Spillmakerverkstedet, og Østby vil bruk deler av tiden til å gå i dialog med medlemmer av verkstedet. 


#gamebrary 09|16: BitSquad

25. april // kl. 1800 - 2000 // UROM

bitsquad

Bitsquad Games forteller om hvordan det har vært å gå fra idérik vennegjeng til inntekstbringende aksjeselskap, og hvilke hindre man gjerne møter på.

 

Publisert 25.01.2016, sist endret 24.08.2016 - 10:18
Side-alternativer