Spilltips November

Anbefalinger til høstmørket

Dead by Daylight

(til PC, 2016)

 Dette er årets skrekkspill. I en intens jakt mellom morder og overlevende kan du innta begge roller, alt etter hva du har mest lyst til. Spillets historie må man i stor grad finne ut av på egenhånd, enten i noen av spillets pop-up vinduer, eller gjennom nettsiden til spillets utvikler. Det er ikke der de har det største fokuset. “Skrekkspill uten historie?” spør du kanskje, vel la meg gi deg en liten gjennomgang:

“Entiteten”, en ukjent, motivløs og amoralsk aktør, har laget en egen dimensjon kun for - tilsynelatende - sin egen underholdning. Der har hun hentet inn 4 forskjellige massemordere, med forskjellig modus operandi, som har fått i oppgave å ofre så mange som mulig til Entiteten selv. Entiteten har også hentet inn 6 tilfeldige “overlevende” (dog, siden de er i denne andre dimensjonen utenfor vanlig eksistens så .. er det vel et spørsmål om de allerede er døde fra før av eller .. ja) som har fått i oppgave å unnslippe morderen sin oppgave. Både de som unnslipper og de som blir ofret kommer bare tilbake til dimensjonens åpning (og slutt?), der de venter på å bli sendt videre til arenaen igjen for å leke den samme leken av katt og mus. Begge roller er bare dukker i Entitetens dukkespill. For hvilken grunn setter Entiteten opp dette dukkespillet? Hvem vet, men det spillets bakhistorie sier oss er at Entiteten vokser seg større og sterkere for hvert offer den får, så kanskje er det noe som skjer bak kulissene?


null
Jakte, eller bli jaktet. Valget er ditt.

 
Dead by Daylight tar opp fakkelen fra der Left 4 Dead versus multiplayeren la ned, det er en asymetrisk versus horrorsak som baserer seg på evner til å unnslippe morderen eller fange de overlevende. En av de tingene jeg liker best er hvor enkelt det er å spille. Rent mekanisk sett er det såpass begrenset hva avataren din kan gjøre, at du bare har 6 knapper å trykke til enhver tid, og kun 4 av dem bruker man aktivt hver runde. Dette gjør at dette faller inn under den typen spill som er “lette å lære, vanskelig å bli god i” - og det er en positiv ting. Man skal ikke måtte bruke mangfoldige timer på å lære hvordan man beveger seg i et spill før man virkelig kan spille det. Asymetrien gjør det interessant å spille begge sider, siden morderne spiller spillet i en førstepersonsperspektiv mens de overlevende ser ting gjennom et tredjepersonsperspektiv. De overlevende er mer mobile og kan komme seg forbi hinder lettere, mens morderen er raskere i strake strekninger. Som med alle flerspillerspill, så passer det best for dem som har en gjeng å spille sammen med. Å spille alene mot fremmede gir deg derimot en ekstra følelse av å være “alene”, og når du finner lagkameratene dine, blir du ekstra lettet fordi du da har større sjanse for å unnslippe morderen og komme ut av arenaen.
 

Men det er ingen tvil om at spillet er blodig og voldelig. Dette er en kjærlighetserklæring til Freddy Krueger, Jason Voorhees, Michael Myers, til alle slasher-horror-filmer fra 80- og 90-tallet. Men hvordan takler Dead By Daylight brutaliteten? Vel, den legger jo ikke akkurat skjul på den, man jakter på andre mennesker med motorsag, bjørnefeller, øks eller machete, for så å henge dem opp på kjøttkroker der de skal blø ihjel - om man spiller som morder. Spiller man som overlevende, så har man muligheten til å redde medspillere som henger på kjøttkroker og helbrede dem med helseskrin, mens det overordnede målet er å bare komme seg unna. Dette er bare en ren hyllest til den typen slasherfilmer fra 80-90-tallet, der man kan ta sin favorittkarakter og sørge for at den klarer målet: Enten å lure seg unna morderen eller å lure de overlevende inn i en felle. Brutaliteten er bare et sluttprodukt av det som ellers er en intens lek av gjemsel, og bortsett fra bakhistorien, som spillet egentlig behandler som en fotnote, så er det ikke mye mer til det enn hva det er, brutalt.

null
Passer du deg ikke, ender du opp på en av disse.

 
Dette er ikke et spill for sarte sjeler, og det er ikke mye dybde i tematikken, men om du vokste opp med å se på filmer over din egen aldersgrense, spesielt grøssere dine foreldre ikke hadde likt at du så, så vil du like Dead By Daylight.
 

Battlerite

(Til PC: 2016)

http://www.deathbybeta.com/wp-content/uploads/2016/03/Battlerite-feature.jpg

Battlerite er en fugleperspektivs 2v2 eller 3v3 arenabrawler som prøver å bli et solid e-sport-spill, og det klarer det fint.

 

Det er lett å sammenligne dette med spill som League of Legends, Defence of the Ancients, Heroes of Newerth og Heroes of the Storm. Man velger en helt å sloss som, i et lag på enten 2 eller 3, og går inn i en arena for å sloss mot 2 eller 3 andre helter. Så, hvorfor spille dette istedenfor Lol, Dota, HoN eller HotS?

 

Tid. I Lol, Dota, HoN, og HotS velger man seg en karakter, også velger man seg forskjellige egenskaper den karakteren skal ha før man går inn i arenaen. Når man har kommet seg inn i arenaen, er det mange forskjellige mini-games man må spille for å få nok experience points til å oppgradere karakteren sin med nye egenskaper. Eller man blir nødt til å kjøpe utstyr fra basen sin, sloss mot drager for å få nok penger eller poeng. Det at det er vanskelig å forklare det på en kort måte beviser på mange måter poenget: Man må gjøre en hel haug med greier før helten man har valgt er klar til å faktisk kjempe mot motstanderen sine helter. Det skal sies at jeg ikke har spilt noen av disse spillene nevneverdig, men jeg har sett på dem fra tid til annen, og det slår meg hver gang at det er så mye unødvendig fjas fra etter man har valgt helten sin til man faktisk sloss mot motstanderen.


https://thumbs.gfycat.com/IndolentOrneryFlickertailsquirrel-size_restricted.gif
Heltene møtes i midten av arenaen.

Og det er her Battlerite skinner. De har kuttet vekk alt det unødvendige flesket av “gameplay”. Etter at man har valgt helten sin, blir man transportert rett til Arenaen og man kjemper mot motstanderen sine helter. På mange måter minner dette egentlig mer om spill som Street Fighter, Tekken eller Mortal Kombat fordi man fra første stund kun fokuserer på hva motstanderen gjør. Du må ikke slakte drager eller styre med et oppgraderingssystem som handler om hvem som treffer sist på en ikke-spillerstyrt karakter. Det handler kun om deg, hva du gjør mot motstanderen din, og hva motstanderen din gjør mot deg.


https://thumbs.gfycat.com/WellwornFrankHamadryas-size_restricted.gif
Kartet tvinger frem konfrontasjon mot slutten.

En annen ting som, etter mitt syn, gjør dette til det overlegne valget over alternativene er hvordan selve arenaen fungerer. Hver del av en kamp skjer i to minutters bolker. De første to minuttene er det ingenting som skjer i arenaen. Etter de første to minuttene derimot, så dukker det opp helse og energistasjoner på kartet som gir deg mer helse og energi til spesielle angrep. Det dukker også opp en stor kule midt i sentrum av kartet der det laget som klarer å ødelegge den først får en ekstra bonus i energi - som gjør at begge lag får en fordel med å holde seg rundt og prøve å ta kontroll over midten av arenaen. Den kommer tilbake igjen når det har passert to minutter til. Etter 6 minutter begynner arenaen å krympe, ytterpunktene av kartet blir dekket av skygge og enhver helt som befinner seg i skyggen mister helse veldig raskt. Skyggen dekker mer og mer av kartet til det bare er en veldig liten del av midten av arenaen igjen. Dette sørger for at enhver runde ikke kan ta mer enn ca 8 minutter fordi man enten blir drept av skyggen eller av motstanderen (eller omvendt) i midten av kartet. Lol, Dota, HoN og HotS, derimot, tar gjerne 40 minutter _minst_ før kampen er over. Noe som gjør at Battlerite er noe man kan bare sette seg ned med og spille litt, også er man ferdig. Det tar ikke hele kvelden å spille 2-3 kamper med Battlerite.

 

Foreløpig er dette kun et tidlig tilgangsspill på Steam, men grunnmekanikkene er solide og balansen virker veldig god. Endelig har det kommet en arenabrawler jeg kan sette av litt tid til å spille uten at jeg føler meg overveldet av alt som skjer. Så gjør deg selv en tjeneste og sjekk ut Battlerite.

NB: Starbreeze Studios, utgiveren til Dead By Daylight og Stunlock Studios, utvikleren til Battlerite, er begge fra Sverige. Jeg vet ikke helt hva de gjør der borte, men jeg liker det!

Publisert 01.11.2016, sist endret 07.11.2016 - 08:31
Side-alternativer
Kategorier: