Stafettfiolinens første toner
Permanentens stafettfiolin fikk sin første testspilling under en utstillingsåpning i Stenersen.
Michael Stürzenhofecker og Patrick Robin er de to siste i rekken av fiolinbyggere som har bidratt til mesterkopien.
Det ble en liten snikpremiere for de rundt 200 personene som møtte opp på åpningen av «Anna-Eva Bergman - Surrealisme, strek og form» i Stenersen 20. mai. Permanentens stafettfiolin ble nemlig ferdig samme dag som utstillingen åpnet, og de to fiolinbyggerne som ferdigstilte den var spente på å høre resultatet.
Bare en snikpremiere
Fiolinbyggerne Patrick Robin og Michael Stürzenhofecker, fra henholdsvis Frankrike og Sveits, har arbeidet de to siste ukene med fioline. Den er en kopi av Ole Bulls Guarneri del Gesu-fiolin fra 1744 og har blitt bygget på av syv ulike fiolinbyggere etter stafettprinsippet. Robin og Stürzenhofecker var ikke bare nysgjerrige, men også avhengig av å teste lyden ordentlig før de kunne gjøre de endelige justeringene på instrumentet.
Avtroppende direktør for Kunstmuseumene i Bergen, Anniken Thue, holdt åpningstalen for utstillingen, og gav fiolinst Dag Anders Eriksen oppdraget med å ta noen toner på den nybakte mesterkopien. Det så ikke ut som om publikum hadde noe å utstette på lyden, og de to fiolinbyggerne gikk storfornøyde tilbake til verkstedet for å avslutte fiolinen etter åpningsarrangementet.
Fiolinist Dag Anders Eriksen testet den nye fiolinen for et nysgjerrig publikum.
Konsert 4. juni
Det er Henning Kraggerud som skal spille den første ordentlige konserten på den nye fiolinen under en gratis konsert fredag 4. juni. Da vil han også spille på den originale Ole Bull del Gesu-fiolinen som ankommer Permanenten fra Taiwan, og Ole Bull-fiolinens tvilling som han låner av Dextra Musica. Dette blir en unik mulighet til å høre og sammenligne de tre spesielle intrumentene.
De tre fiolinene blir å finne i Permanenten sammen med en rekke andre mesterinstrumenter i utstillingen "Ole Bull og mesterinstrumentene" som åpner for publikum 26. mai.